Cum emit prima factura?

Ce este factura?

Conform dictionarului juridic factura este un document doveditor asupra marfi livrate sau serviciului prestat, avand mentionate pretul si alte specificatii necesare de identificare in vederea platii.

Ce este chitanta?
Chitanta este un act scris prin care se dovedeste primirea unei sume de bani, chitanta reprezinta documentul cel mai des utilizat de catre agentii economici. Chitanta mai poate fi definita si ca un document avand valoare contabila, emis cu ocazia vanzarilor produselor sau prestarii serviciilor cu plata in numerar. Chitanta trebuie sa includa in pret si TVA -ul aferent. Emiterea unei chitante justifica automat primirea unei sume de bani in numerar de catre emitent. Chitanta reprezinta la fel ca si factura un document primar pe baza caruia se inregistreaza o operatiune contabila

Ce e bonul fiscal?

Bonul fiscal reprezinta un document scris ce a fost emis de un aparat de marcat fiscal, reglementat de OUG 28/1999 si de normele de aplicare a acestei ordonante.

Ce contine o factura?

Conform art. 155 din Codul Fiscal, factura trebuie sa contina obligatoriu, urmatoarele informatii:

  • Numarul de ordine si data emiterii facturii
  • Denumirea, adresa si codul de inregistrare TVA al firmei emitente
  • Denumirea, adresa, numarul din registrul comertului si codul de inregistrare TVA ale cumparatorului de bunuri si servicii. In cazul in care se emite o factura pentru o persoana fizica se va trece in loc de codul fiscal CNP-ul persoanei, precum si adresa din cartea de identitate
  • Denumirea si cantitatea de bunuri livrate, denumirea serviciilor prestate
  • Baza de impozitare a bunurilor si serviciilor (daca este cazul), scutire sau operatiune netaxabila
  • Pretul unitar, exclusiv taxa
  • Referiri la alte facturi sau documente emise anterior pentru aceeasi operatiune daca este cazul
  • Cota de taxa pe valoarea adaugata sau menttiunea „scutit cu drept de deducere/ scutit fara drept de deducere, neimpozabil sau neinclus in baza de impozitare, dupa caz
  • Valoarea taxei pe valoarea adaugata pentru operatiunile taxabile.

Toate persoanele impozabile care folosesc facturi sunt obligate ca anual sa stabileasca si sa aloce seriile si numerele pentru facturi.Adica la inceputul fiecarui an fiscal trebuie sa mentioneze numarul de la care incepe sa emita prima factura. Un alt lucru de mentionat este faptul ca cei ce conduc societatea respectiva trebuie sa desemneze o persoana care se va ocupa de gestionarea si alocarea numerelor aferente facturilor emise.

Nu este necesara emiterea unei facturi, dar a unui bon fiscal atunci cand:
  • transportul persoanelor cu taximetre, precum si transportul persoanelor pe baza biletelor de calatorie sau a abonamentelor;
  • livrarile de bunuri prin magazinele de comert cu amanuntul si prestarile de servicii catre populatie, consemnate in documente, fara nominalizarea cumparatorului;
  • livrarile de bunuri si prestarile de servicii consemnate in documente specifice, care contin cel putin informatiile necesare pentru intocmirea unei facturi.

In cazul in care clientul dumneavoastra solicita factura sunteti obligati sa o emiteti chiar si pentru aceste operatiuni.

Cum emit factura?

Exista doua tipuri de facturi: electronice si cele pe suport de hartie( se pot cumpara de la librarie). Emiterea unei facturi electronice se poate face cu ajutorul excelului, unui program specific de facturare sau in cloud. Factura electronica trebuie sa cuprinda toate datele stabilite prin codul fiscal pentru a se putea deduce TVA –ul. Pentru facturile emise prin mijloace electronice de furnizori/prestatori care sunt in tari cu care nu exista niciun instrument juridic privind asistenta reciproca asigurarea autenticitatii originii si integritatii continutului facturii trebuie realizata exclusiv prin una din tehnologiile prevazute de codul fiscal. Autenticitatea originii, integritatii continutului si lizibilitatea unei facturi trebuie garantata din momentul emiterii pana la sfarsitul perioadei de stocare. Fiecare persoana trebuie sa stabileasca modul prin care garanteaza autenticitatea originii, a integritatii continutului si a lizibilitatii facturii.

Masuri pentru garantarea autenticitatii sunt:

  • controale de gestiune pentru a urmari o pista fiabila de audit intre o factura și o livrare de bunuri sau prestari de servicii,
  • aplicarea unei semnaturi electronice avansate și bazate pe un certificat calificat si creata de un dispozitiv securizat de generare a semnaturii,
  • un schimb electronic de date (electronic data interchange – EDI).

Daca exista pachete care contin mai multe facturi emise prin mijloace electronice

  • sunt transmise sau puse la dispozitia aceluiasi destinatar, informatiile care sunt comune facturilor individuale pot fi mentionate o singura data, cu conditia ca acestea sa fie accesibile pentru fiecare factura.

In prezent semnarea si stampilarea facturilor nu mai este obligatorie conform cu art. 155 alin. 28. Aceasta reglementare a aparut o data cu integrarea Romaniei in UE, in anul 2007. Cu toate acestea majoritatea agentilor economici doresc facturi semnate si stampilate si considera ca cele fara semnatura si stampila nu sunt in concordanta cu legislatia in vigoare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Copyright © 2018 | SchimbamRomania. Designed by BrilliantDEVs.

X